Trillingen met optrekken E46 330d

  • ilbas

    Vandaag motorsteunen en tussenlager nr 7 op de foto vervangen.http://realoem.com/bmw/showparts.do?model=ED91&mospid=47643&btnr=26_0197&hg=26&fg=10 Alle drie de onderdelen waren helemaal kapot. Is tijdens vakantie gebeurd en kon op advies van de dealer daar voorzichtig doorrijden. Onderdeel hadden ze niet en zou een week duren voordat ze deze binnen zouden hebben.

    Alleen na het vervangen van de de drie onderdelen nog steeds een trilling bij acceleren en word erger als je steviger optrekt. Op het moment van trillen heeft koppeling intrappen of in zijn vrij zetten de eerste paar seconden geen effect blijft een trilling geven. Enig idee wat het kan zijn ?

  • Ad

    Hallo beste Ilbas,

    Hebt u ook de hardyschijf goed bekeken op droogte scheuren?

    Of de kruiskoppelingen in de cardan as gecontroleerd op speling.

    Is bij het demonteren van het tussen lager rekening gehouden met het aftekenen van de beide cardan as delen?

    Is dit niet gebeurd, dan is er kans op, dat er onbalans in de cardan as delen is, dit is erg moeilijk op te lossen.

    Vaak dient men dan de gehele cardan as te vervangen, want de originele stand van de beide cardan as delen is dan moeilijk terug te vinden.

    Daarom voordat de cardan as gedeeld word, eerst alles aftekenen, dit omdat de beide delen gebalanceerd zijn!

    Ik hoop dat u hier mee verder kan.

    Ik wens u succes toe, met het oplossen van het trillings probleem.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • Rob530DH2002

    Andere oorzaak van trilling bij acceleratie kan een versleten dubbelmassavliegwiel zijn, maar mij lijkt dat bij het intrappen van de koppeling die trilling dan weg zou moeten zijn. Verder moeten de vacuümslangen die op de motorsteunen zitten in orde zijn, als deze lek zijn ontstaan er ook trillingen.

  • Serdar

    Ad, Helaas vergeten af te tekenen dusalle zijdes kunnen nu anders gemonteerd zitten. zowel de kant van de Hardyschijf, de kant van de differntieel en de montage van de twee cardanassen zelf. Echter kan de cardanas zelf maar op twee manieren dus dat is makkelijk om te keren. En hoe als ik een andere cardanas plaats dan weet ik toch ook niet hoe de kant van de Hardyschijf en de kant van de differentieel gemonteerd moet zitten?? Hoe dit op te lossen ????

    Hardyschijf gecontroleerd op scheurtjes maar er gaat morgen toch voor de zekerheid een nieuwe op.

    Rob aan beide kanten zitten nu de nieuwe motorsteunen op ook de vacuumslangen zitten erop, echter als ik een kant los haal en er doorheen blaas hoor ik aan de andere kant van de nieuwe motorsteun het lucht eruit komen dus lijkt me niet echt vacuum hoe kan dit is dit normaal ??

  • Ad

    Hallo beste Serdar,

    Ik zal het even beter uitleggen.

    Als men het tussen ophanglager vervangt, dan worde de voor en de achter cardan as van elkaar gescheiden, dus gedeeld.

    U heeft dan twee aparte onderdelen.

    Als dit niet vooraf aangetekend word, dan heeft met diverse opties door de vertanding om de beide delen te monteren.

    Het maakt dan ook niet uit, wanneer men enkel de cardan as heeft los genomen, en hem op de andere wijze zou monteren, daar heeft het dus geen enkel betrekking op.

    Het gaat dus enkel om de manier dat de cardan as, als de voor en de achter zijde van de cardan as van elkaar gescheiden word.

    Dat dit zeker eerst aangetekend word, voor de afstelling van het balans.

    Ik zou eerst dus alles eens goed onderzoeken, of er geen andere onderdelen defect zijn, of speling hebben.

    Rob heeft ook nog een aantal dingen aangegeven.(tu)

    Beste Serdar,

    Kunt u geen andere oorzaken vinden, dan zou ik gewoon bij een demontage bedrijf een cardan as halen, en deze eens proberen, om te kijken of de trilling weg is.

    Ik wens u veel succes toe, en ik hoop dat u het euvel mag vinden, en op kan lossen.

    Laat u het nog even weten, beste Serdar.

    Als u nog meerdere vragen heeft, stelt u gerust de vragen, wij zullen u zo goed als mogelijk is proberen te helpen.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • Serdar

    Bedankt Ad voor je duidelijke antword/verhaal. Helaas heb ik vandaag de hardyschuif niet kunnen vervangen hadden ze namelijk niet op voorraad. Morgen ga ik de hardyschuif vervangen en ga ik gelijk de cardan as een klein stukje verdraaien en terug zetten, misschien moet ik dit een paar keer proberen. Anders een gebruikte as op de kop slaan. Jammer dat BMW de as niet heeft gemarkeerd hoe deze in elkaar gezet moet worden en ook jammer dat ik hem niet eerst heb afgetekend. Ik laat nog weten hoe het is afgelopen.

  • Ad

    Hallo beste Serdar,

    De Hardyschijf dient enkel vervangen te worden, als deze droogte of grote droogte scheuren vertoont.

    Als de Hardyschijf gewoon helemaal goed is, dan is het dus niet nodig om te vervangen, dat is zonde van de investering.

    Helaas, dat de garage de beide cardan as delen niet heeft afgetekend.

    Maar, als zij de fout hebben begaan, dan heb je nog zo iets als garantie.

    Zij hebben deze fout begaan, en dienen deze gewoon netjes voor u op te lossen!

    Ik zou er dan echt niets zelf aan gaan veranderen, want dan is de garantie over!

    Ik wens u des ondanks succes toe, met het oplossen van het trilling probleem.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • Marnix

    Volgens mij kun je je huidige as ook laten balanceren.

  • Serdar

    Probleem opgelost, as zat aan de kant van differintieel niet gemonteerd. Voor de zekerheid ook de Hardyschuif vervangen omdat auto waarschijnlijk toch nog een paar jaartjes blijft. Rijdt weer als een speer. Bedankt voor alle tips.

    Case closed.