E46 330 motor slaat af bij filerijden

  • Bas

    Ik heb een E46 330 met 200k op de teller.

    Sinds enige tijd schommelt de toerenteller nadat ik vanuit gewoon rijden voor het stoplicht stil kom te staan, ga file rijden of langzaam van een helling naar beneden rij.

    Ik heb al diverse zaken gechecked:

    - INPA uitgelezen > geen storingen

    - Luchtmassameter > gechecked, alles ok

    - Luchtslangen gechecked > alles ok

    - Disaklep gechecked > alles ok

    - Nokkenas-sensor > vervangen

    - Rubbers VANOS > vevangen

    - Bougies > vervangen

    - Benzine filter > vervangen

    - Benzine pomp > gechecked, druk gemeten

    Onderhand wordt ik een beetje moe van het probleem. Heeft iemand een idee wat het kan zijn?

  • Bas

    Even voor de duidelijkheid, de motortoeren schommelt met als gevolg dat de motor af slaat.

    Starten gaat probleemloos.

  • wiren

    Heb je je ICV ofwel stationairregelaar ook al nagekeken? Misschien dat deze vuil of defect is.

  • Bas

    Goeie tip en ja die heb ik ook gechecked toen ik de disa klep bekeken heb.

    Mijn broertje heeft ook een 330 benzine, luxe want dat maakt het checken wat makkelijker door bijvoorbeeld de luchtmassameter om te ruilen etc.

    Het probleem was eerst zelden, maar komt langzamerhand steeds vaker voor. Voornamelijk na even rijden (al bij 5min.) en daarna stapvoets/stil voor bijvoorbeeld een stoplicht (gaat de toerenteller weer heen en weer en slaat de motor af). Als ik dan extra toeren maak helpt dat, maar dat lijkt me niet de bedoeling. Wat zou het nog meer kunnen zijn?

  • wiren

    Op het i-net lees ik dat sommigen hetzelfde probleem opgelost hebben door een software update (bij de stealer).

    Vacuümleidingen goed? Ik weet niet of je ook een aparte vacuümpomp hebt.

    Heb je niet 2 nokkenas-sensors?

    Krukas-sensor ook gecheckt?

    Je zou verwachten dat als de sensoren defect zijn dit naar voren komt bij het uitlezen.

  • Bas

    Ik heb inmiddels een set carterventilatie slangen en pomp besteld. Ga dat proberen.

    Verder heb ik idd 1 van de 2 nokkenas sensors vervangen, ook al kwam dit niet naar voren in de computer.

    Wordt vervolgd..