Brandstofopvoerpomp

  • Rob530DH2002

    Vandaag viel mijn auto (een BMW 530D) uit in een bocht van de afrit van een snelweg en ik kreeg de storingsmelding Injection system. Ik had al een weekje het gevoel dat de brandstofopvoerpomp meer lawaai maakte dan anders. De auto is naar een universele garage afgesleept en ik heb mijn eigen idee daar verteld. Na een belletje werd mij medegedeeld dat het inderdaad de brandstofopvoerpomp was en heb daarom akkoord gegeven om te vervangen à 337 euro. Thuis gekomen in mijn garage viel me op dat de pomp hetzelfde geluid maakte als de laatste week en dat er rommelende geluiden vanuit de tank komen na contact aanzetten als de auto een tijdje niet heeft gelopen. Ook viel op dat de bodembekleding in de kofferbak was weggehaald en niet goed teruggeplaatst. Je vraagt je af wat ze daar hebben gedaan als ze de brandstofopvoerpomp hebben vervangen, want die zit ergens onder de auto ter hoogte van de bestuurderstoel. Daarom heb ik vandaag maar eens een kijkje genomen onder de auto en wat foto's gemaakt.

    Ik denk dat ik hier naar een oude pomp zit te kijken, wat denken jullie? Ik vermoed dat ze iets anders hebben gedaan, bv. een reset met de uitleescomputer. Resetten heb ik zelf al geprobeerd door accuklem even los te nemen, maar wellicht niet lang genoeg. Ik zit hier mee in mijn maag en ben van plan om morgen te gaan bellen met die toko.

  • Vakman Ruud

    Er zitten twee opvoerpompen in de auto.

    Een rechts onder de achterbank en de andere onder de auto ter hoogte van de bestuurderstoel.

    Ze hebben waarschijnlijk in de koffer gezocht, maar dat daar de opvoerpomp ztl is heel lang geleden.

    Groeten,

    Ruud

  • Rob530DH2002

    Bedankt Ruud. Vandaag ben ik weer stil komen te staan met dezelfde storingsmelding Fuel Injection System. Dezelfde garage heeft me weer afgesleept en nu pas hebben ze de auto uitgelezen. Brandstofdruksensor stuk. Ik heb heel netjes een leenauto meegekregen van de garage. Balen dat het allemaal stuk gaat als je niet thuis bent, dan moet ik dit soort reparaties die ik normaal zelf doe uitbesteden. Nu hopen dat ze 'm morgen voor het weekend kunnen repareren, een 530D rijdt heel wat fijner dan een Citroën C2….

  • Marnix

    Tja, kunnen ook de vieze handen van de monteur zijn…

    Had je de pomp zelf niet kunnen vervangen, scheelt je de helft van het geld en je weet zeker dat ie vervangen is.

  • Rob530DH2002

    Het probleem was dat ik van huis was en aan het werk toen het gebeurde, normaal zou ik dit soort simpele klussen zelf doen. Ik had dus meteen een andere auto nodig en moest afgesleept worden. Dan is een garage die dat voor je doet en meteen een leenauto ter beschikking stelt een optie die je niet afwijst. De auto is overigens nog steeds niet terug sinds de terugkeer naar de garage want ze hebben ‘m i.v.m. tijdgebrek vandaag pas weg gebracht naar een dieselspecialist. Er schijnt meer aan de hand te zijn, of hoofdpomp of verstuivers die teveel retour geven. Dat laatste schijnt dus ook zo’n Fuel Injection System storing te kunnen geven waardoor de motor niet meer loopt. Vreemd eigenlijk, je zou noodloop verwachten bij een slechte verstuiver(s).

  • Marnix

    Slechte verstuivers kunnen er toe leiden dat je motor helemaal niet meer start.

    Duur geintje als ze alle 6 vervangen moeten worden.

  • Rob530DH2002

    Vandaag heb ik gebeld met Bosmans Bergeijk, de dieselspecialist waar mijn garage de auto naartoe heeft gebracht voor nadere inspectie. Verstuivers in orde, brandstofdruksensors in orde, verder nog geen diepgaand onderzoek gedaan omdat men vermoed dat er lucht in de leiding is geweest door een te lege tank en mij niet onnodig op hoge kosten wil jagen door van alles te gaan vervangen/losmaken, zeker nu de storing niet meer is opgetreden. Probleem is echter, ik heb de auto al heel vaak tot een 2 liter leeggereden en dan waren er nooit problemen. De laatste keer dat ik stil kwam te staan zat er 11 liter in de tank. Wat me opviel was dat bij contact aanzetten er ratelende geluiden uit de tank komen. Mijn vraag is dus eigenlijk, als een tankpomp het begeeft of onvoldoende pompt, kan er dan een foutmelding Fuel Injection System komen?

    Update:

    Het op dit forum besproken probleem lijkt verdacht veel op wat er zich bij mijn auto afspeelt, dat zou betekenen dat het probleem zich niet voordoet als er minstens 15 liter in de tank zit. Wordt vervolgd.

  • Rob530DH2002

    Het probleem is nog steeds niet opgelost omdat de auto het perfect doet zolang de tank niet onder een niveau van ca. 15 liter komt. De ratelende geluiden van de tankpomp komen consequent terug als het tankniveau onder de ca. 25 liter komt. Naar aanleiding van dit topic ga ik nu toch maar eens de tankpomp vervangen omdat ik geen zin meer heb om zo vaak te tanken. De tankpomp kost bij de stealer ca. 230,- maar deze kost slechts € 23,20. Wat denken jullie, Chinese rotzooi die je niet moet monteren of is dit materiaal betrouwbaar genoeg?