niveauregeling kapot... is dat een bekend euvel?

  • joop traag

    Hallo.

    Ik kan een 525 kopen met een storing…

    Bij een 525 Xd, een storing in de niveauregeling. Ze zeggen een ventiel? Is dat een bekend en simpel probleem? komt dat vaker voor of moeten we het nog dieper zoeken?

    Gr Joop

  • fsmit79

    Hoi Joop,

    dat is een zeer veel voorkomend probleem en erg simpel op te lossen, zelfs voor iemand met twee linkerhanden. Google nog even verder op niveauregeling en je bmw type. Er zijn diverse oorzaken mogelijk, maar de meest veelvoorkomende is een kapotte compressor als gevolg van een gescheurde aanzuigslang. Daardoor komt er teveel troep in de compressor die daardoor langzaam dood gaat. Een vervangende compressor kost vanaf 250euro en kun je bestellen via de aircompressionshop.com. Goeie service kan ik zeggen, ik heb net zelf mn compressor vervangen.

    Op bimmerportal staat onder de E60 een uitgebreide handleiding.

  • Jos

    Kan ook een lekke luchtbalg (achtervering) zijn. Nieuwe luchtbalgen plaatsen is dan een optie. Schijnt voor de vakmannen onder ons vrij gemakkelijk te doen, auto moet wel op de brug.

    Ik zou het ook wel kunnen (heb een e39 touring) maar heb geen garage of een rustige plek waar ik dat zou kunnen doen. Daarom zou ik het laten doen. Volgens mijn garage is het 3 kwartier werk.

  • fsmit79

    Bij een luchtbalg die lek is, zakt de auto zichtbaar. Ook dat is een vaak voorkomende oorzaak van falende compressoren. Doordat die de lekkende balgen niet op druk krijgen, geven ze een foutmelding en branden later door.

    Controleer inderdaad of de auto ook lager hangt dan normaal. Ik heb bijna 2 weken zonder compressor gereden totdat hij echt te laag hing om te rijden. Als hij significant op zn gat hangt, dan is vermoedelijk de balg lek.

    Inderdaad redelijk goed te doen met twee rechterhanden.