Verbruik 530d

  • fsmit79

    Beste allemaal,

    nu een goede 2 weken blije eigenaar van een E61 530d. Het verbruik valt me wel enigszins tegen ondanks heel rustig rijden, net aan 1 op 9,5 tot 10. Volgens diverse bronnen zou dat normaal zijn, maar ik lees toch regelmatig andere berichten van 1 op 12,5. Dat is een stuk aantrekkelijker. Volgens de boekjes zou hij zelfs 1 op 14 moeten halen!

    Wat kan ik doen om het verbruik te verbeteren? Uiteraard zijn dingen als rijgedrag en bandenspanning gecontroleerd. De swirlflaps worden binnen kort verwijderd. Heeft dat invloed? En de EGR afdichten/schoon maken? Ik zoek naar onderhoudstechnische ingrepen om het verbruik naar acceptabele proporties terug te brengen….Alle tips die significant bijdragen zijn welkom!

  • Marnix

    Huh, 1 op 9 in een 530d ? lees ik dat goed ?

    Laatste tankbeurt gemeten 1 op 15,5 met een 330d uit 2003 (150 kw versie/handgeschakeld). en dan zitten we er ook nog regelmatig met z'n 5-en in en voornamelijk zwemles/supermarkt ritjes.

    Verder maakt het veel uit of je een automaat of handgeschakeld hebt ? Ik ben geen fan van automaten want die doen niet wat ik wil en dit komt de zuinigheid niet tengoede

    Ik maak gebruik van de grote massa van de auto (1590 kg) door deze zoveel mogelijk uit te laten rollen.

    Verder rij ik niet echt truttig/ langzaam, integendeel er word af en toe ook stevig opgetrokken.

    Ook heb ik gemerkt dat de auto 20% minder zuinig is als het oliepijl niet op maximaal staat.

  • Marnix

    Ter aanvulling:

    - Bij normaal rijden kom ik eigenlijk niet boven de 2000 rpm (50 in z'n 4, bij 100 pas in 6).

    - Swirlflaps zijn er al heel lang uit. Eruit laten halen toen ik 'm net had dus verschil in verbruik weet ik niet.

    - Tank ‘gewoon’ diesel bij de shell express (hoe heet dat spul toch? in iedergeval geen v-power diesel).

    - Olie is 5w30 BMW LL04 die ik bij Carok.nl bestel.

    - Banden goed opgepompt achter 3,0 en voor 2,5 bar.

  • fsmit79

    Zo daar zou ik voor tekenen. Het is een automaat dus dat zal niet echt bijdragen, maar het is wel een erg groot verschil.

    Morgen ga ik het oliepijl controleren, hoewel ik die redenatie niet volg of ooit eerder heb gehoord.

    De automaat schakelt ook redelijk rustig door, komt niet erg ruim boven de 2000toeren.

    Bedankt voor de tips in ieder geval. Ik hoop nog op tips over ingrepen, iets schoon maken, vervangen, controleren etc….

  • Marnix

    Ik denk dat ondanks dat je beweerd dat je rijstijl gecontroleerd is hier ook nog veel te winnen valt.

    Volgens google woon je in den haag, dat is niet echt bij mij in de buurt anders was ik even met je meegereden. Ik weet zeker dat het nog beter kan.

    Ook heb je de wagen pas 2 weken, voordat je optimaal zuinig kunt rijden ben je een paar maanden verder.

    Ik verbaas me er altijd wel over want ik heb tot nu toe maar een iemand gevonden met dezelfde 330d die ook zo zuinig rijdt, het gros haalt ongeveer 1 op 12.

  • Rob530DH2002

    Alle kleine beetjes helpen, net als Marnix laat ik mijn auto ook veel uitrollen en rem zo weinig mogelijk, dus bochten worden standaard sportief genomen. Zes jaar geleden zeiden ze bij de APK dat mijn remblokken bijna op waren en ik krijg het elk jaar weer te horen. :-) Ik rij vooral over de A2 waar je meestal maar 100 km/u mag (ja dat rij ik braaf op de cruise control, van mij krijgen die kakkerlakken geen bekeuringsgelden meer overgemaakt) en ik haal 1 : 18,5 met dezelfde motor en ongeveer zelfde gewicht als jouw auto. Dus dat is een heel groot verschil. Zorg er inderdaad voor dat de EGR schoon is gemaakt, deze verstopt na enkele jaren dus reinig en koppel 'm af (vacuümslangetje losnemen en afdoppen). Eveneens net als Marnix rij ik ook met hoge bandenspanning, 3.0 bar rondom. Destijds bij het zoeken naar een 530D heb ik bewust voor een handbak gekozen omdat de architectuur van de conventionele automaatbak ZWAAR achterhaald is en voor een enorm meerverbruik zorgt. Mijn auto verbruikt met automaat volgens het boekje van BMW in de stad 22% meer brandstof en op de snelweg 12% meer brandstof dan met een handbak. Nog een tip, als de motor koud is, rijd dan als een bejaarde, het verbruik is dan maximaal en ook de slijtage. Het beste is bv. achter een vrachtwagen blijven hangen met ijskoude motor. Houdt het hoge verbruik aan check dan ook de Webasto heater, die warmt de koelvloeistof op in de koudloopfase, mogelijk blijft die bij jouw auto te lang draaien, je zou eens een keer de zekering ervan kunnen verwijderen als test. Als de thermostaat kapot gaat (volgens mij bij een automaat 2 stuks) kan het zijn dat de Webasto heater dat gaat compenseren en een groot deel van de rit aan blijft.

    Overigens, ik geef ook wel eens gas hoor, vooral als er op een provinciale weg allemaal van die sukkels achter een tractor blijven hangen is het heerlijk om er vol gas lang te razen, een mooie roetdeken geeft dat dan als je in je achteruitkijk spiegel kijkt. :-)

  • Marnix

    Rob, wat is jouw gemiddelde verbruik als ik vragen mag ?

    Ik heb destijd express voor model facelift (150Kw) en handbak gekozen omdat deze idd veel zuiniger is.

    Met het nieuwe model moet ik dik in de 1:20 kunnen rijden denk ik.

  • fsmit79

    Het rijgedrag kan altijd zuiniger maar als zakelijk rijder heb ik daar niet altijd zin in en tijd voor. Vanmorgen heb ik bijna 160km op de cruisecontrole 120 gereden en nog steeds is het verbruik net iets minder dan 1 op 10. Het gemiddelde gaat dan echt rond de 1 op 10 uitkomen wat ik echt pittig vind.

    Uiteraard zijn de verbruikstips goed maar het zet alleen zoden aan de dijk als je niet boven de 100 uit komt en zo min mogelijk remt. Maar ook bij normaal rijgedrag zonder overmatig oog voor verbruik, zou hij ruim 1 op 12 moeten halen voor mijn gevoel, ondanks dat het een automaat is.

    Ik ga dit weekend de EGR schoon maken en google nog even naar nut en noodzaak van afdoppen. Daarna verder kijken.

  • Marnix

    Als ik op de snelweg 100 of minder ga rijden gaat ie richting de 1 op 20.

    Warme motor dat scheelt wel veel ca. 50%

    Verder rij ikzelf zuiniger dan cruisecontrol want ik geef geen volgas als ik de tunnel uitkom maar iets gas bij bij naar beneden en weer beetje terug laten vallen bij omhoog.

    Loopt er geen rem aan oid ? Oliepeil al bekeken ?

  • Marnix

    Zit er soms een climatecontrol in ? Of staat anderzins de airco continue aan ?