automaat lockup probleem BMW E39 530i touring

  • Marc

    Ik heb het idee dat de automaat van mijn auto na het opschakelen tot in de hoogste versnelling niet meer in de lock-up komt.

    Al rijd je 120 of 140 km/uur, als je een beetje gas geeft slipt de bak door, terwijl voorheen je duidelijk kon voelen dat er een soort vaste verbinding (lock up) was tussen motor en achterwielen en dat de auto duidelijk op het koppel van de motor versnelde en nu toch duidelijk slipt!!

    Bouwjaar van de auto is 07-2002

    De KM stand is inmiddels 170.000 km en ik heb geen reputatie van een wegpiraat. Ik rijd de auto altijd netjes warm (< 2000 RPM).

    Iemand een vermoeden of hangt mij een revisie boven het hoofd??

    Gr.

    Marc

  • Jos

    Gebruik eens de zoekfunctie. Daar is al veel geschreven over de automaat. Of kijk eens naar het automatenverhaal van Ruud. www.rapservices.nl

    Daarin vind je bijna alles overautomaatproblemen en de werking van de automaat.

  • pieter_bmw

    Wat bedoel je met op het koppel versnellen?

    Dat toerental gelijk blijft maar meer brandstof wordt ingespoten?

  • EricNL2

    Je kan de lockup losgooien op de regeleenheid (bedrading) en om niet in noodloop te laten gaan moet je een vervangingsweerstand aan de regeleenheid hangen. Je kan kijken of daarmee het rijgedrag verandert. Ook kan je aansturen en luisteren of de spoel het ventiel aanstuurt (klikje?) en een weerstandmeting doen door de spoel.. Daarvoor rustig, motor uit en goed luisteren onder de auto.

    Het klinkt inderdaad alsof je lockup niet werkt. Het zou ook kunnen dat een koppeling of rem niet goed werkt in de versnellingbak die in de hoogste versnelling mee hoort te werken.

    Je lock-up ventiel zou verontreinigd kunnen zijn en niet functioneren. Mijn ervaring is niet BMW gerelateerd, maar voor een defect ventiel is geen revisie nodig gewoonlijk, verversen en een ventiel, filter en carterpakking vervangen en olie dus tsja, als je een beetje schoon kan werken en een brug hebt, kan je dat zelf misschien wel.

    Maar regel 1 met automaatbak problemen is eigelijk dat je diagnose gesteld moet zijn terwijl hij nog rijdt. Daarbij is belangrijk of het probleem zich voordoet in welke versnelling(en) en de conditie waarin het voertuig zich bevindt (accelleratie / decelleratie) of juist bij het op constant toerental. Natuurlijk of zich veranderingen voordoen zoals dat het de ene keer in de ene conditie voordoet en de andere keer in een andere conditie. Pas op dat de bakolie niet verbrandt trouwens, zeker als je de bak flink aan het werk zet. Misschien eerst olie peilen om te kijken of die misschien al verbrand is en of het niveau nog wel correct is. Let op, normaal is er een speciale procedure voor versnellinbak olie peilen voor automaatbakken…

    Succes, en natuurlijk horen we graag of je iets hebt kunnen vinden..

  • HF

    Beste Marc,

    heb je al een oplossing voor jouw probleem? Welke techneut wil meedenken? Ik ben benieuwd wat de oorzaak is, want mijn e39 530i lijkt hetzelfde probleem te hebben.

    accelereren van 100 naar 120: bij 120 per uur ‘schiet’ de bak ergens uit (vermoedelijk uit de lockup) en draait ineens 2800 toeren ipv gebruikelijke 2500 toeren. Dit gebeurt niet in andere versnellingen; enkel in 5 (hoogste).

    Als ik een tijdje langzamer rijd (100) en dan weer 120 ga rijden is ‘t weer goed. Soms ook niet; motor blijft dan ’loeien'. Ik denk zelf aan een defecte temp.sensor, gaspedaalsensor of snelheidssensor die stoort/verkeerde waardes aan de bak doorgeeft.

    De atf-olie, filter, pakking zijn al vervangen. Ook is het egs-programma bijgewerkt door dealer, maar zonder resultaat.

    Groet,

    H.F.

  • Drift-King

    Ik heb hier ook last van bij mijn 528i e39 van 1996, Ik heb heel het binnenwerk en omvormer overlaten zetten.. en 8 liter nieuwe olie + filter erin gedaan… en nog steeds het zelfde probleem.. Ik heb ook geen flauw idee wat het zou kunnen zijn..

    Ik ga mijn bmw van de week uitlezen en helemaal resetten.

  • Vakman Ruud

    Tja,

    Het onjuist of niet inkomen van de lock-up kan behoorlijk problematisch zijn.

    Ook kan het per bak verschillen.

    De E39D heeft en GM bak de benzine uitvoeringen een ZF bak, beide hebben hun eigen probleem.

    Generaal is het zo dat de GM bak kwetsbaarder is (ik begrijp niet waarom BMW die gebruikt heeft) dan de ZF bak.

    Als de olie en filter bij de GM bak niet bij ca 150.000 km vervangen wordt kan je het schudden.

    Bij de ZF bak helpt het verversen enz., maar als je het goed wilt doen ga dan naar Duitsland daar heeft ZF speciale centra opgericht om dit uit te voeren omdat de autofabrikanten het niet meer doen.

    Tevens worden er een aantal modificaties uitgevoerd.

    Ga niet zelf rommelen daar komt alleen maar meer shit van, want er zijn maar weinig mensen die weten wat de lock-up is en hoe dat werkt.

    Heb je daar geen zin in kom dan langs. En lees ook alles op onze site: www.rapservices.nl

    Succes.

    Ruud