luchtvering

  • E39-E39

    Mijn luchtbalg loopt steeds leeg.

    Luchtbalg is inmiddels vervangen.

    Maar na 6 uur stilstaan zakt de auto rechtsachter nog steeds naar de laagste stand.

    Alle slangen en koppelingen in de kofferruimte heb in gecheckt. (plantenspuit met zeepsop) en heb geen lek kunnen vinden.

    Na wat onderzoek op internet denk ik dat het luchtreservoir onder de auto lek is.

    Weet iemand of dit gemakkelijk te vervangen is?

    Ik kwam een verhaal tegen van iemand die het hele dif moest laten zakken om er bij te komen.

    Lijkt mij vreemd dat BMW het zo gefabriceerd heeft.

    Het gaat om dit onderdeelnummer: 37126752286

  • E39-E39

    Ik heb de auto met de achterwielen even op een paar betonklinkers gereden en ben even onder de auto gekropen.

    Ik zie de luchtreservoirs (links en rechts) boven de as zitten.

    Weet niet of ze zo te vervangen zijn.

    Als in de auto op een brug zet zakt de as dan nog meer naar beneden zodat er wat meer ruimte is om ze te vervangen??

    Iemand die hier meer over weet.

    Ruud misschien??

  • Vakman Ruud

    Het kan zijn dat de 2 rubberringen en of de kunststof clip op de aansluiting toch lekt.

    De aansluiting van de dunne rode en blauwe leiding na-draaien en ook op lekkage controleren.

    De zwarte 1 cm dikke leiding naar de tank (links en rechts is er opgekrompen en kan ook lekken.

    De pomp is te starten door de zekering (achter de bekleding rechts) er uit en in te doen.

    Maar het kan ook zijn dat de sensoren die op de draagarmen zitten stuk zijn.

    Dat is alleen te controleren door de auto uit te lezen met DIS.

    Ik heb een keer gehad dat de kabel die naar de sensoren gaat massa maakte op de plaats waar hij door de carrosserie gaat.

    Indien de melding hoogteregeling defect komt moet dit met DIS gereset worden.

    Succes.

    Ruud

  • Vakman Ruud

    De tanks zijn redelijk eenvoudig te vervangen, zonder de dif los te maken.

    Wie dat gedaan heeft? Wel moet je het met twee man doen om de leiding door het gat te geleiden.

    Ruud

  • Vakman Ruud

    O,ja

    Vervang de o-ringen van de rode en blauwe leidingen die zijn kwetsbaar.

    Te koop bij de dealer incl. de wartels.

    Ruud

  • E39-E39

    Bedankt

    Genoeg info om eerst verder te zoeken.

    Die O-ringen, bedoel je daarmee de aansluiting op de balgen zelf?

    Ik heb alles nagekeken op lekkage in de kofferruimte en kon geen lek vinden.

    Ga nu toch de aansluiting op de balgen nog maar eens flink in de zeepsop zetten om de lekkage te vinden..

  • Vakman Ruud

    Ja,

    De kunststof clips die de aansluiting op de balg vergrendelen zijn erg kwetsbaar en dan gaat de aansluiting lekken.

    Ook kunnen door het monteren de twee o-ringen stuk zijn

    De clips zijn niet los verkrijgbaar. Dan moet een complete set met tank gekocht worden.

    Succes.

    Ruud

  • E39-E39

    Na lang zoeken is het probleem eindelijk gevonden. (maar nog niet opgelost)

    Ik wil jullie toch even op de hoogte brengen wat het probleem is.

    Misschien dat julie er in de toekomst wat aan hebben.

    De rechter luchtbalg liep in ongeveer 12 uren tijd leeg.

    BMW is 8 jaar oud en 3 ton de teller, eerste ingeving zou een lekke luchtbalg zijn.

    Deze is vervangen maar het probleem bleef.

    Alles met zeepsop nagekeken, alle leidingen en aansluitingen waren dicht.

    Eerst dacht ik dat het het luchtreservoir onder de auto zou zijn.(er is een linker en een rechter)

    Maar voor ik deze wilde vervangen wou ik er zeker van zijn dat dit het probleem was.

    Ik heb de compressor onder het reserverwiel losgehaald en de luchtleiding en stekkers op de solenoid(kleppen) gewisseld. (links en rechts)

    Nu blijkt dat de linkerkant na een halve dag is ingezakt en de rechter kant omhoog staat.

    Het ligt dus niet aan de balg of lucht reservoir.

    Conclusie: 1 van solenoids (klep die magnetisch wordt aangestuurd) is dus defect.

    Deze zit tegen de compressor aangeschroeft.

    Nu komt het:

    Dit onderdeel wordt niet los verkocht.

    Het onderdeel zal ongeveer 30 euro kosten maar is niet verkrijgbaar.

    Er moet dus een hele nieuwe compressor in van 600 euro.:X

    Ook op de sloperij verkopen ze allen maar een volledige voor 200 euro.

    Ik heb een email gestuurd naar WABCO (maker van het gehele apparaat) om te vragen of ze het ook los kunnen leveren.

    Helaas nog geen reactie gehad.

    Als je luchtbalg dus langzaam leegloopt probeer dan eerst bovenstaande om dit te testen.

    Een nieuwe balg kost ook 200 euro, dus even testen kan geen kwaad.

    En voor de katse k*t vervangen zou ook zonde zijn.

    Mocht er iemand zijn die nog solenoid of compressor overheeft dan hou ik me graag aanbevolen.

    TIPS ZIJN ALTIJD WELKOM.

    Zonde om een honderden euros uit te geven voor een reparatie als het maar een paar tientjes hoeft te kosten.

  • zijlstra

    Hallo,

    Is alles opgelost met de kleppen? Ik heb er ook een die aan een zijde zakt! Als je die van jou vervangen hebt en een klep over hebt kan het daarme opgelost worden.

    Groet,

    Zijlstra

  • E39-E39

    Ik heb een complete compressor in Duitsland kunnen vinden, want Wabco vraagt ook de hoofdprijs van 130 euro.(per klep)

    Tijdens de koude winter heb ik de compressor unit niet kunnen vervangen ivm drukte op het werk.

    Nu het weer weer wat zachter geworden is heb ik hem vervangen, maar het was misschien niet nodig geweest.

    De laatste weken zakte de auto steeds minder in en op een gegeven moment was het over.

    Ik heb het onderdeel voor de zekerheid toch maar vervangen.

    Laatst kwam ik een monteur tegen van bovenloopkranen en vertelde zo mijn verhaal. (het was toen behoorlijk koud)

    Hij zei tegen me dat die magnetsche kleppen bij koud weer wel vaker gekke dingen doen en soms spontaal problemen veroorzaken maar ook oplossen.

    Volgens hem kost dat spul maar enkele tientjes.

    Maar mijn oude compressor unit heb ik bewaard.(je weet maar nooit)

    Mocht je onderdelen nodig hebben dan hoor ik het wel.

    Eventueel heb ik ook nog een linker en een rechter luchtbalg voor een M5 onderstel.