530Da (e39) touring - Achterruitenwisser probleem

  • JE

    Voor mijn 320d touring heb ik het volgende “probleem”:

    Hij ging steeds langzamer, uiteindelijk blijf hij stil staan, maar na wat “heen en weer” bewegen met de achterruit open deed hij het weer een paar dagen. Het ging inderdaad stroef, wilde dat nog “smeren”, maar bleef daarna weer in de rust positie staan. Weer een keer heen en weer gehaals, maar nu is hij “slap”. Hangt erbij op kwart voor 8.

    Lijkt mij niet meer een geval van draadbreuk oid, mede gezien het langzame overlijden….

    Iemand?

  • JE

    Ola,

    FYI:

    Het probleem met de 320 was: borstels van de elektromotor doorgebrand, andere borstels van de sloop erin en draaien maar….

    JE

  • benny

    zefde probleem met achterwisser staat ook stil dit is men 3e bmw en ze hebben allemaal de zelfde ziekte ik rij 5 reeks braek 3 jaar en verzeker ook men laatse bmw nie anders dan problemen met bmw

  • fsmit79

    Jongens, gewoon zoeken naar de bekabeling en de breuk opsporen. Zo moeilijk is het niet, en het is vrijwel altijd de oorzaak.

  • magnum

    Een simpele begin vraag is kun je de wisser met de hand bewegen als je alleen de ruit omhoog zet.

    Je zou de eerste niet zijn waarbij de as is vastgerot… scheelt een hoop tijd en geld.

  • patje/info@patricksrijwielshop.nl

    bij mijn e36 touring was het de ruitenwisserhendel ik dacht eerst het relais maar wonderbaarlijk genoeg is het zo als je het relais eruit trekt doet achter het wel en voor dan weer niet

    Nieuw handel erin en doen

    Onder het dashboard kastje zit een combi relais trek dit er eens uit en kijk dan wat ie doet

  • fsmit79

    Had het dus ook; ruitenwisser draaide niet meer, en met de hand was de wisser ook niet te bewegen. De as was dus vastgerot. Je kunt de as verwijderen en er een nieuwe op zetten vor 53 euro, je kunt het ook weer gangbaar maken.

    Doe het ruitje open. Onderop de greep zit een kleine torx. Die moet er uit. Lukt dat niet (omdat ie ook verrot is), dan zit er niets anders op dan a) uitboren, hoewel dat bij mij niet is gelukt , of b) het klepje bovenop de handgreep afbreken. Let op, het betreft dan alleen het bovenste plaatje dat er af moet om bij de moer van de wisser te komen. Ik had gelukkig de arm en de greep van de achterruit al eens vervangen, dus het was nog goed gangbaar. Als je hem noodgedwongen moet afbreken, ben je ongeveer 35 euro kwijt. Maar goed, hij moet er toch af…..

    Zodra het klepje er af is, kun je het dopje van de moer van de wisser los draaien en de wisserarm er af trekken. Dat wil nog wel eens lastig gaan, trek aan de arm terwijl je van de andere kant de de wisser ook los duwt met een schroevendraaier. Van een kant trekken lukt vaak niet. Let op dat je de ringetjes niet kwijt raakt. Eenmaal er af, zie je de bovenkant van de as, waar een kleine borgring om zit. Die kan je ook vast los maken. Verlies hem niet! Tot slot moet je de grote moer los draaien.

    Trek nu aan de binnenkant van het ruitje voorzichtig de afdekplaat los, schroef daarna de plastic kap die op het ruitje vast zit los, en vervolgens nog de twee 10mm boutjes waarmee de as vast zit. Als dat eenmaal los is, kun je de as uit het ruitje trekken.

    Spuit eerst een goeie hoeveelheid wd40 over de as, zodat de pakkingen soepel blijven. Daarna tik je de as uit zn huis. Je zult zien dat er een enorme hoeveelheid troep bovenop de as zit. Maak alles goed schoon, smeer de as goed in met lagervet en zet alles weer in elkaar. Als je het echt goed wilt doen, zet je er een nieuwe pakking op (zo'n klein rubber ringetje). Ik heb zelf vloeibare pakking in het richeltje gespoten en heb het even laten drogen. Daarna een keer de as draaien en je krijgt een keurige pakking die op zn plek zit.

    Zet alles weer terug, vergeet het borgringetje niet! En voila je wisser doet het weer!

  • ron530

    Hallo zelf hetzelfde probleem gehad en ook het asje door de ruit muurvast alles netjes schoon gemaakt en ingevet en werkt weer goed

  • Karel Deppe

    Dit is natuurlijk al een oude lead. Ik heb nu mijn tweede 5 serie Touring, deze is van mrt 2004.

    Ik heb al die kabelbomen vrij gemaakt bij de scharnieren. Aan alle draden getrokken zo hard als ik verantwoorden kan. Echter niets gevonden. Mijn ruitenwisser beweegt vrij als ik de ruit op til. Dat lager is het dus beslist niet. Ook alle zekering achter OK.

    Ik weet het nu even niet meer.

  • spam@rootrulez.com

    Hoi Karel,

    Maar als je nu een 5 serie uit 2004 hebt, dan heb je dus een e60 of e61?

    Wat is precies het probleem? Werkt de ruitenwisser helemaal niet, of is er iets anders gaande?

    Zelf heb ik een e61 uit 2010 maar heb niet meegekregen dat het model ook problemen heeft met de achteruittenwisser.

    Gr, Bram