530Da (e39) touring - Achterruitenwisser probleem

  • spam@rootrulez.com

    Hallo,

    Sinds vorige week bezit ik een 530Da (e39), en ben daar erg tevreden over. Ik heb alleen het probleem dat de achterruitenwisser niet werkt.

    Ik heb al gezocht op meerdere forums, en lees steeds dat dit een breuk kan zijn in de kabel als blijkt dat de zekeringen in orde zijn. Nu heb ik gezocht, maar kan niet ontdekken waar de kabel precies moet lopen, ik krijg het maar niet gevonden. Kan het ook het relais zijn? Zo ja, waar kan ik die vinden?

    Verder werkt de sproei installatie achter gewoon goed. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

    Groet,

    Bram

  • plorie

    Elektrische problemen in de achterklep bij een touring is over het algemeen draadbreuk waar de kabel knikt. Ik ken de e39 niet uit m'n hoofd maar ik neem aan dat ergens aan de bovenrand in de buurt van de scharnieren de kabel van de wagen naar de achterklep gaat. Trek dat rubber even los en zoek naar gebroken bedrading.

  • JP

    en Bram,

    Is je het probleem al opgelost, heb nl. zelfde probleem met mijn 528 touring.

    Ik ben benieuwd naar je bericht, zodat ook ik wat gerichter kan zoeken naar de oplossing…

    Groet, Pim

  • plagerweij

    Ik had hetzelfde probleem.

    Door de hevige sneeuwval hield ie het voor gezien.

    Dacht in eerste instantie dat het de moter was en was al aan het kijken hoe ik deze moest uitbouwen.

    Echter bleek het iets veel simpelers te zijn. Als je alleen de ruit opendoet zie je het overdracht-mechanisme zitten van moter naar ruitenwisser. Bij mij zat het pinnetje niet meer goed waardoor hij de ruitenwisser niet meenam.

    Even de ruitenwisser op en neer gedaan totdat ie weer goed zat en alles werkt weer.

    Hoop dat het bij jullie net zo simpel is !

  • JP

    Nope… Motortje draait helemaal niet!

  • fsmit79

    Als je het derde remlicht weg haalt en daarna voorzichtig de bekleding, kan je vervolgens de kapjes van de doorvoeren afwippen. De doorvoeren lopen eigenlijk over de scharnieren. Je zult je verbazen waar de draadbreuk kan zitten. Mijn remlicht deed het niet, de draadbreuk bleek uiteindelijk in het dak te zitten….bijzondere plek, maar door vocht en verwering was de minste beweging genoeg om het te breken.

    Je kunt ook nog de box achterin het plafond even los halen. Daarachter zie je bekabeling lopen. Handig voor het doormeten of er daar nog wel voeding op de motor staat.

  • spam@rootrulez.com

    Tsjesus, ik had helemaal geen reacties in mijn mailbox :D…zie nu dat ik dat niet aan had staan, sorry…

    Toch allen bedankt voor jullie reacties. Zaterdag heb ik wat tijd uitgetrokken om de boel eens open te trekken en de bekabeling te controleren, kennelijk komt dit het vaakst voor.

    Ik houd jullie op de hoogte.

  • franklee

    Is het nog gelukt om de oorzaak te vinden? Ik zit met precies hetzelfde probleem en ben daarom heel benieuwd naar de oplossing. Dat voorkomt dat ik de halve auto ga slopen terwijl de oorzaak wellicht heel simpel is :-)

  • spam@rootrulez.com

    Helaas nog niet gelukt, kan de locatie maar niet vinden waar ik de draden zie :(.

    Wellicht dat iemand dat wat specifieker kan uitleggen :D

  • fsmit79

    Doe het achterraam open, dan zie je de scharnieren zitten. Haal het 3e remlicht los door twee schroefjes los te maken. Maak dan de bekleding van de dakrand los, aan de binnenzijde van de kofferklep. Als dat eenmaal verwijderd is, kan je de torxschroefjes op de scharnieren los draaien en de kapjes verwijderen. Daarachter loopt de bedrading, rechts loopt de bekabeling van de wisser volgens mij.

    Je kunt de speaker in het dak achterin er ook uit halen. Daarachter zit weer de bekabeling. Even zoeken dus.