Uitvallen geluid radio/navigatie BMW E39

  • Marc

    Hallo allen,

    ik heb met mijn radio / navigatie (16:9) van mijn 530D Touring 2001 het volgende probleem:

    Het geluid van de radio en navigatie is weggevallen. Enkele weken viel hij af en toe weg en kwam hij weer terug na verloop van tijd. Echter de afgelopen twee weken is er geen geluid meer uit mijn radio gekomen. Alle functies werken naar behoren (navigatie/boordcomputer en schermgegevens).

    Verder heb ik geen verdere elektronische problemen aan de auto, alleen dus het geluid.

    Weet iemand de oplossing voor het probleem? Zit er ergens in de auto van het originele systeem een versterker oid? In de linkerzijde van de achterbak zit de originele navigatiemodule en cd wisselaar (welke ik nu heb verwijderd ivm defect overigens).

    Alvast dank.

    mvg,

    Marc

  • e46coupe

    Radio module is defect. Zit onder bij je CD wisselaar.

  • maup

    Hoi,

    Zit er niet gewoon een breuk in een van je kabels,ik heb namelijk hetzelfde eufel.Ben er inmiddels achter dat als je de radio eruit haalt zit er aan de rechterzijde van je radio een stekker.als ik die bij mij heen en weer beweeg heb ik weer normaal geluid.De radio haal je er als volgt uit;volumeknop er afhalen.Daar zit een inbus,vervolgens kun je de radio eruit halen.Laat me maar weten of dit het probleem was.

  • Chris

    Je vermeld niet precies wat voor audio je hebt, waarschijnlijk net als ik, een radiomodule achterin bij het reservewiel (BM24 of BM54). Bij mij was het probleem hetzelfde symptoon. Regelmatig uitvallen van het geluid radio, maar ook CD geluid. Ook de letters TMC verdwenen op dat moment uit de display.

    De radiomodule heeft een vaste plus en een “contact aan” signaal (ook plusje). Door dat TMC verdwijnen wist ik zeker dat het de radiomodule moest zijn die uitvalt.

    Tevens heb ik een 220VAC omvormer in de wagen, die alleen aan gaat als de radio ook aan gaat, geschakeld door het “contact aan” signaal. Die schakelde ook uit op het moment van geluid wegvalen.

    Daarom gezocht in het ontlastrelais dat de radio/audio schakelt. Het is de meest rechtse oftewel de achterste bij de zekeringen achterin de touring bij de zekeringen. Even omgeruild met een van hetzelfde type dat ernaast zit als test. Rij nu al weer een tijdje zonder uitval.

  • kim6656

    Hallo,

    De BM54 module is stuk. Ik doe hier herstellingen op.

    zie:

    http://www.kapaza.be/Auto_onderdelen/BMW/23578510/BMW_BM54_professional_Radio_module_herstellingen.html

    groeten

  • kim6656

    Ik kan de volledige link van kapaza blijkbaar niet posten maar dit staat er in mijn zoekertje:

    BMW BM54 professional Radio module herstellingen.

    Wij herstellen de BM54 Radio module.

    De eindtrap word vervangen door een nieuwe. Beter als nieuw!!

    De BM54 module bevindt zich in de volgende wagens:

    3-Serie E46

    5-Serie E39

    7-Serie E38

    X5 E53

    Prijs: 275€

    Verzending is mogelijk, binnen de week hersteld.

    alaertskim@hotmail.com

  • Ed Visser

    Hallo Chris,

    Werkt jou oplossing nog steeds?

    Want ik sta ook voor de keuze om een dure gereviseerde radio-module aan te schaffen?!

    Misschien wil je me even mailen of bellen om e.e.a. nog wat nader uit te leggen?

    Alvast mijn dank.

    Groet,

    Ed Visser

    06-53235451

  • spam@rootrulez.com

    Wat ik een tijd geleden heb gedaan, is de radiomodule eruit gesloopt, toen opengemaakt en goed schoongemaakt met een doek.

    Daarna heb ik de radio goed in de contactspray gezet. Werkt prima.

  • MvR

    Hallo,

    Ik zie toevallig nu pas deze oproep.

    Heb in 2008 hetzelfde probleem gehad.

    Contact gelegd met Harman/Becker Automotive Systems, Moosacher Strasse 48, 80809 München, tel 0049 358700

    Hele handel opgestuurd en € 308 verder had ik alles spelend weer terug.

    Succes als het nog nodig is.

  • Toon Reijnen

    Hallo,

    Sinds enkele dagen valt mijn radio/navigatie uit 1 serie 120i anneversery 2005

    Tevens wordt het scherm donker maar komt nog wel op en neer bij contact aan uit.

    Weet iemand wat er aan de hand is???

    Dank, Toon