Inhouden 316 E46

  • Jeroen

    Hallo mede BMW liefhebbers,

    Ik ben in het bezit van een BMW 316 E46 uit 1999 en heb het volgende probleem.(inmiddels een zeer groot deel van het prikbord al afgezocht maar kan geen vergelijkbaar probleem vinden).

    Tijdens het optrekken, ook bij lagere snelheden maar met name bij hogere snelheid (vanaf 80 km/uur), trekt de wagen niet op met volle vermogen. Tijdens accelereren/inhalen houdt hij om de zoveel tijd in en stottert.

    De wagen is uitgelezen waarbij klopsensoren 1 en 2 een foutmelding blijven geven.

    Overige informatie wellicht van belang:

    - koppakking vervangen 3 maanden geleden (direct daarna nog geen probleem gehad).

    - LMM is zojuist vervangen / ingeleerd.

    - De uitlaat rammelt heftig (ik vermoed de katalisator, moet nog laten verhelpen).

    Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Alvast bedankt voor de reacties!

    Groeten,

    Jeroen

  • Vakman Ruud

    Laat de benzinedruk controleren. Of vervang het brandstoffilter daar zit de druk regelaar in.

    Succes.

    Ruud

    www.rapservices.nl

  • Jeroen

    Bedankt Ruud, ik ga aan de slag!

  • Jeroen

    Ruud, nog even een correctie:

    Ik scheef in mijn omschrijving dat de auto ook stotterd, maar dat klopt eigenlijk niet. Het is voornamelijk dat hij sterk inhoudt en minder vermogen heeft waardoor hij ook zeg maar in etappes optrekt.

    Veranderd dit iets aan jouw diagnose? Of blijft de benzinetoevoer hoofdverdachte?

  • Vakman Ruud

    vanaf een afstand. Ja

  • John

    Hallo Jeroen, dat stotterend optrekken heb ik ook gehad (E36 M43) ook als ik hem doorschakelde naar de 2 en weer gas gaf. Bij mij was de rubberslang (balg) die van het inlaatspruitstuk naar de luchtmeter gaat gescheurd. Dus het benzine-luchtmengsel was niet goed. Heb het pas gemerkt bij het vervangen van het luchtfilter, nieuwe gekocht en het probleem was opgelost. Kan niet zeggen of dat het probleem bij jou ook hier van de oorzaak is maar je kan het natuurlijk wel even controleren, gr.John

  • Jeroen

    Hallo John, hartelijk dank voor je reactie.

    Heb de slang gecontroleerd maar helaas geen scheur(tje). Vrijdag gaat de auto naar de garage in de hoop dat zij er wel uit komen. Ook het benzinefilter wordt dan vervangen…

    gr,

    Jeroen

  • Jeroen

    Het was inderdaad een rubberslang (lucht) met een klein scheurtje. Probleem is gelukkig opgelost.

    Nogmaals bedankt voor jullie input.

    gr,

    Jeroen

  • Jeroen

    Helaas is het probleem toch niet verholpen door het vervangen van de luchtslang, de garage zat ernaast.

    Inmiddels is ook het brandstoffilter vervangen.

    Kan het aan de brandstofpomp liggen? De kleptiming bleek ook niet goed te zijn, die is nu hersteld.

    Alvast bedankt!

    Jeroen

  • Rob530DH2002

    Jeroen, in je startpost vermeld je een rammelende uitlaat / katalysator. Als de katalysator of een demper inwendig in puin liggen zal het uitlaatgas ernstig gehinderd worden bij de doorstroming. Dat kan effecten hebben zoals die bij jouw auto optreden.

    Groeten Rob