benzineverbruik 118i

  • brommertje

    Ik ben in het het bezit van een nieuwe BMW 118i. Ondanks alle mooie teksten over de Efficient Dynamics vind ik het benzineverbruik zeer tegenvallen. Boven de 1 op 15 kom ik niet, zelf niet als ik zeer rustig rij. Bij korte ritten is het verbruik gemiddeld 1 op 12.

    Is dit wat ik kan verwachten of ligt het aan de auto? Ik zie op internet verbruiken van rond de 1 op 17 en volgens fabrieksopgave is 1 op 20 mogelijk.

    Wie heeft er ervaring met deze auto?

  • Vakman Ruud

    Ach ja.

    Het verbruik wat door de fabriek opgeven is danken wij aan ambtenaren die achter hun dure bureau in Brussel met goed een dik betaalde secretaresses zitten.

    Beiden zonder enige kennis mbt auto's bepalen wat het verbruik moet zijn.

    Er is een standaard test/meting bedacht door deze xxxx!?, maar de test wordt uitgevoerd door test rijders van BMW en die weten heel erg goed hoe je een traject, wat door die ambtenaren bedacht is, uiterst zuinig kunnen afleggen.

    Lees het boek eens van Pat Moss en haar echtgenoot Charleson maar.

    Iconen van de rally van Monte Carlo met Saab.Volvo, mini, CX enz. (ja ik ben nog een oorlogskind) en leer hoe zuinig te rijden.Ze haalde toen 1 op 20 met die auto's

    Conclussie: De oorzaak zit in je rechtervoet.

    Het grote nadeel van BMW is dat het gaat zo lekker en de wegligging vraagt om Rijden met een hele grote R.

    Ik heb een klant die altijd de volgende opmerking heeft als ik zeg dat hij weer snel voor een service beurt is:

    “Als ik naar buiten kijk en mijn E39 zie dan vraagt de auto, zullen we weer?”

    En ook hij kan de verleiding niet weerstaan.

    Ik ook niet en ik kan nog kiezen uit een, E30, E36, E60 en Z4 3.0.

    Je wilt niet weten wat de Z4 verbruikt.

    Groeten.

    Ruud

    www.rapservices.nl

  • sander 528I e39 1998 br40034

    eeh dat hangt van je rechtervoet af toch ruud

    hahah

    1:9 zal nog wel gaan als je rustig rijd zeker?

  • Vakman Ruud

    Je hebt gelijk Sander, maar zelfs met de 316 blijf ik rond de 1:10 wel veel stadswerk.

    Groeten.

    Ruud

  • brommertje

    Maar is er dan niemand die zelf ervaring heeft met de nieuwe 118i?

  • Rob530DH2002

    Ruud, is het niet zo dat een nieuwe auto een hoger verbruik heeft doordat nog niet alles op elkaar is ingelopen?

  • Jelle

    Als ik een BMW had die 1 op 15 reed sprong ik een gat in de lucht.

    Dat is toch schitterend? Als je BMW rijdt moet je niet op een litertje kijken.

    Daar zijn die dingen niet voor. De mijne haalt de 1 op 10 niet eens , maar toch stap ik er elke keer met plezier weer in.

    Freude am fahren weet je wel? Daar koop je een BMW voor , niet voor de zuinigheid.

  • brommertje

    1 op 15 lijkt misschien voor een BMW rijder wel zuinig, maar als BMW zo'n reclame maakt voor hun Efficient Dynamics dan moet dat mijns inziens ook wel wat opleveren.

    Ik heb mijn 118i gekocht vanwege het prachtige uiterlijk en de voorspelde zuinigheid. Dat laatste valt mij gewoon erg tegen. Vanwege testen op internet had ik beter verwacht.

  • Vakman Ruud

    Brandstof verbruik blijft altijd een probleem. Zoals ik al aangaf worden de waarden theoretisch of onder de juiste omstandigheden gemeten.

    Ideale omstandigheden zijn bijvoorbeeld; een koude vochtige ochtend.

    Omdat dan het gewicht van de aangezogen lucht hoger is. Dat is de zogenaamde Mass-Flow. Dat gewicht wordt door de Luchtmassameter gemeten en doorgegeven aan het motormanagement die de juiste hoeveelheid brandstof inspuit.

    Theoretisch is 1 gram brandstof op 15 gram lucht de meest ideale verhouding.

    Maar dan komt de auto niet door de test, dus probeert een motorconstructeur minder brandstof met meer lucht, dat is een zogenaamd schraal mengsel, te realiseren.

    Als het verbruik sterk afwijkt, kan de dealer de hoeveelheid ingespoten brandstof controleren van het motormanagement in combinatie met de lucht massameter.

    Maar let wel, het bovenstaande is niet alleen op BMW's van toepassing maar bij alle merken is het zo.

    Succes.

    Ruud

    www.rapservices.nl

  • Martin

    Hier een link naar de test van autoweek met de 118i 2007. Zij rijden 1:12,8 Dan lijkt mij jou vebruik niet gek hoog.

    Groeten Martin

    http://www.autoweek.nl/autotest.php?id=1791