Juiste veren bij type auto?

  • Schleicher

    Ik ben benieuwd of de juiste veren zijn gemonteerd onder mijn 325 tds met Mtechnik. Nu weet ik niet precies hoe de hoogte van het voertuig gemeten moet worden maar als ik de afstand tussen hart van naaf tot onderkant wielkast meet, dus in vertikale richting dan meet ik:

    vooras 36 cm, achteras 32 cm.

    Je zou zeggen de auto staat voor hoger dan achter.

    Kan mij iemand zeggen wat die hoogte origineel E36 325 tds touring Mtechnik zou moeten zijn? Of in ieder geval kwalitatief een uitspraak kunnen doen?

  • sander 528I e39 1998 br40034

    heb je het idee dat de auto in zn geheel ook achterover ligt

    ik zou naar de dorpel kijken als die achter lager ligt dan is het misschien vreemd

    heb ja achter geen balgen ?

  • Schleicher

    Dag Sander,

    Bedankt voor je antwoord. Achter balgen? Heb nog geen gelegenheid gehad de auto op een brug te zetten en te kijken (omdat deze bepaalde brug nog gerepareerd wordt). Maar ik denk van niet, wellicht voor jouw 5 serie, via realoem.com kun je immers exploded views bekijken als je op VIN code gaat kijken maar dat wist je vast wel. Goede vraag toch, ik moet toch nog een geschikte werkplaats DVD of liever CD hebben voor XP om iets meer details te bekijken. Kun je deze misschien leveren?

    Of staan zulke details daarin ook niet omschreven? Ik verwacht eigenlijk wel.

    Kijk de achtergrond van mijn vraag is er achter te komen of de vorige-vorige eigenaar op de vooras misschien standaard veren voor de 325 tds heeft gezet (misschien goedkoper of beter verkrijgbaar), ik neem aan dat deze standaard veren 2 of misschien 3 cm langer zijn dan de Mtechnik veren. Maar dat weet ik dus niet.

    Dat is een verklaring dat de auto vóór relatief (voor mijn gevoel) hoger staat dan achter.

    Wellicht rond die tijd ook 2 ‘nieuwe’ standaard veren op de achteras geplaatst en omdat die dingen bij een touring nog wel eens breken en een gebroken veer niet door de APK komt (als de keurmeester het ziet maar die is ook niet gek) monteer je even snel 1 nieuwe veer ook al is deze niet van de correcte lengte (beschikbaarheid) en ook al hadden er gelijk 2 nieuwe onder gezet moeten worden maar je komt door de APK. En dan? Dan heeft men het wellicht zo gelaten…..

    Of alle 4 veren zijn wel origineel Mtechnik maar die van de achteras zijn gewoon compleet aan vervanging toe. De auto heeft overigens geen trekhaak (dus geen caravan) en ook niet gehad en het is ook geen marktkoopman auto geweest (te klein) dus geen hoge belasting gehad.

    Een andere manier is gewoon elke 325 tds touring die je op de weg ziet even goed te bekijken, het valt me op dat de vooras inderdaad vaak hoger lijkt, het wiel moet ook kunnen draaien en achter verdwijnt het wiel nog net niet in de wielkast.

    En ja natuurlijk kun je de boel demonteren maar dat doe ik niet voordat ik nieuwe veren in handen heb, ik maak de boel maar 1 keer los en zelfs dat niet voor de lol.

    Tja

    ………….

  • Vakman Ruud

    De E36 heeft beslist geen balgen, dat hoort alleen bij luchtvering.

    De lijst staat in TIS, maar daarvoor is ook de velgmaat nodig enz. dus ook de VIN

    Ik moet dus weten:

    VIN

    Velgmaat: 15,16,17.inch.

    Groeten.

    Ruud

    www.rapservices.nl

  • Martin

    Ik had onder m'n 325 tds sedan 30mm voor en 15 mm achter verlaagd. Het kan nog lager maar dan word het wel een stuiterbak. Dit wou wel.

    Groeten Martin

  • Schleicher

    Hoi! Nou laat ik zeggen dat het nu al een hard geval is, ik laat hem liever origineel maar nog liever standaard en met gewone 15 inch wielen die er nu op zitten. Dat gehobbel allemaal, ik rijd zo nu en dan 1000 km per dag een Passat combi diesel full options over de Duitse Autobahn met ik dacht iets van 170 pk getuned en dat ding heeft een Sportfahrwerk maar het rijdt niet echt lekker en dan ook nog met die harde continental banden, dan toch liever de iets slappere voorganger Volvo V70 met de D 5 motor.

  • Schleicher

    VIN EW81215 (produktiedatum 11/1995), 15 inch.

    Kun je mij naast de veerlengte onbelast ook de te meten maten opgeven die ik aan de buitenkant van het koetswerk kan meten als de veren gemonteerd zijn? Dan weet ik tenminste wat ik direct nieuw moet kopen.

    Groet.

  • sander 528I e39 1998 br40034

    ik of ruud kunnen je voorzien van op xp draaiende software

    mail een van ons even direct

  • Martin

    Ik heb even in TIS gekeken en daar vond ik het volgende:

    Meetlint onder in het midden van velgrand tot aan de wielkuip.

    15" normale set 576mm +/-10mm

    15"sport / M tech onderstel 561mm +/-10mm

    Groeten Martin

  • Schleicher

    Dag Martin,

    Dank voor deze info.

    Vooras zit in tolerantie met links circa 56 en rechts circa 55 cm, het verschil is verklaarbaar met het grote verschil achter met iets van 52cm links en 50cm rechts. Betekent dus veren & schokbrekers achter compleet vervangen en wellicht vooras ook. Algemene vraag: Stel veren waren origineel, kunnen deze zoveel op hun donder krijgen dat op den duur zulke lengte verschillen ontstaan? Ik bedoel van de achteras. Bedenk: geen trekhaak, geen zware lasten gehad (absoluut geen sporen van overmatig laden en lossen). Ik kan het mij niet voorstellen.

    Enne…heeft iemand toevallig een complete set voor de achteras 325 tds 1996 liggen? Bedankt.

    Groet.